Modal content
×

T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI

WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI

Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.

Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.

Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.

1.Kişisel Verilerin İşlenme Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:

  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen ticari faaliyetlerin yürütülmesi için gerekli çalışmaların yapılması ve buna bağlı iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerden ilgili kişileri faydalandırmak için gerekli çalışmaların yapılması ve ilgili iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin ilgili kişilerin beğeni, kullanım alışkanlıkları ve ihtiyaçlarına göre özelleştirilerek ilgili kişilere önerilmesi ve tanıtılması.
 
2.Kişisel Verilerin Aktarıldığı Taraflar ve Aktarım Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.

3.Kişisel Verilerin Toplanma Yöntemi

Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.

4.Çerezleri Kullanım Amacı

Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;

İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.

Teknik olarak web sitemizde kullanılan çerez türleri aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.

Oturum Çerezleri

(Session Cookies)

Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır.

 

Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:

  • • İnternet sitesinin işlevselliğini ve performansını arttırmak yoluyla sizlere sunulan hizmetleri geliştirmek,
5.Çerez Tercihlerini Kontrol Etme

Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.  

6.Veri Sahiplerinin Hakları

Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.

 

  • e-Devlet
  • İçişleri Bakanlığı
  • Emniyet Genel Müdürlüğü
TRAFİK BAŞKANLIĞI
TRAFİK BAŞKANLIĞI
  • BAŞKANLIĞIMIZ
    • Mevzuatlar
    • İstatistikler
    • Yayınlar
    • Bilgilendirme
      • Trafik Güvenliği
      • Fahri Trafik Müfettişliği (FTM)
      • Trafik ve Çocuk
    • Sıkça Sorulan Sorular
  • İŞLEMLER
    • Ceza ve Otopark Sorgulama
    • KGYS Görüntüleri
    • EDS Noktaları
    • Bilgi Edinme
  • GÜNCEL
    • Haberler
    • Duyurular
    • Kamu Spotları
      • Televizyon Spotları
      • Radyo Spotları
    • Afişler
    • Bülten ve Broşürler
    • Kampanya Faaliyetleri
      • Yol Ver Hayata
      • Yaya Öncelikli Trafik Kampanyası
      • Emniyet Kemeri Kullanımı
      • Bu Yolda Hep Birlikteyiz
    • Yarışmalar
    • Slogan ve Özlü Sözler
    • Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi
  • ETPA Meeting
    • Welcome
    • About
    • Meeting Report
    • Photos
    • Registration, Flight, Accomodation and Venue
    • Participants
    • Programme
      • Opening Ceremony
      • Detailed Program
      • Panelists
      • Plenaries
      • Panel Discussion Topics
      • Group Discussion Topics
      • Side Events
    • Organisation
      • Organisers
      • Organization Commitee
    • Media
  • İLETİŞİM
Ara
  • BAŞKANLIĞIMIZ
    • Mevzuatlar
    • İstatistikler
    • Yayınlar
    • Bilgilendirme
      • Trafik Güvenliği
      • Fahri Trafik Müfettişliği (FTM)
      • Trafik ve Çocuk
    • Sıkça Sorulan Sorular
  • İŞLEMLER
    • Ceza ve Otopark Sorgulama
    • KGYS Görüntüleri
    • EDS Noktaları
    • Bilgi Edinme
  • GÜNCEL
    • Haberler
    • Duyurular
    • Kamu Spotları
      • Televizyon Spotları
      • Radyo Spotları
    • Afişler
    • Bülten ve Broşürler
    • Kampanya Faaliyetleri
      • Yol Ver Hayata
      • Yaya Öncelikli Trafik Kampanyası
      • Emniyet Kemeri Kullanımı
      • Bu Yolda Hep Birlikteyiz
    • Yarışmalar
    • Slogan ve Özlü Sözler
    • Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi
  • ETPA Meeting
    • Welcome
    • About
    • Meeting Report
    • Photos
    • Registration, Flight, Accomodation and Venue
    • Participants
    • Programme
      • Opening Ceremony
      • Detailed Program
      • Panelists
      • Plenaries
      • Panel Discussion Topics
      • Group Discussion Topics
      • Side Events
    • Organisation
      • Organisers
      • Organization Commitee
    • Media
  • İLETİŞİM
BAŞKANLIĞIMIZ
  • Mevzuatlar
  • İstatistikler
  • Yayınlar
  • Bilgilendirme
    • Trafik Güvenliği
    • Fahri Trafik Müfettişliği (FTM)
    • Trafik ve Çocuk
  • Sıkça Sorulan Sorular

Sıkça Sorulan Sorular

 
 
1
Fahri Trafik Müfettişliği müracaat şartları nelerdir ve nereye müracaat edilir?
​Fahri Trafik Müfettişi olacakların aşağıdaki şartları taşımaları gerekmektedir.
       a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,
       b) En az kırk yaşında olmak,
       c) Yüksekokul mezunu olmak,   
       d) En az on yıllık sürücü belgesi sahibi olmak,
      e)Hakkında 2918 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre işlem yapılmamış olması veya düzenlendiği tarihten itibaren herhangi bir nedenle sürücü belgesinin geçici olarak geri alınmamış/iptal edilmemiş olması,
       f) (Mülga: 03.09.2020-RG 31233)
       g) Kamu hizmetlerinden yasaklı olmamak,
      h) Taksirli suçlar ve aşağıda sayılan suçlar dışında tecil edilmiş hükümler hariç olmak üzere, ağır hapis veya 6 aydan fazla hapis             veyahut affa uğramış olsalar bile devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlara, zimmet, ihtiras, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolaylı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç, kaçakçılık, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hükümlü bulunmamaktır.
Yukarıda belirtilen şartlara haiz kişilerden müfettişliğe istekli olanlar;
        a) T.C. Kimlik numarasını,
        b) Adres bilgilerini,
        c) Sabıka kaydı olmadığı beyanını,
        d) Sürücü belgesi bilgilerini,
        e) Öğrenim durumu bilgilerini,
        içeren ve fotoğrafının yer aldığı yazılı veya il valiliğince kabul edilen elektronik ortamda düzenlenen form (Ek-4) ile ikametinin bulunduğu il valiliğine müracaat etmeleri gerekmektedir.
        Verilen bilgilerin ilgili kurum ve kuruluşlardan güvenli elektronik sistem üzerinden doğrulanmasının yapılamadığı durumlarda başvuru sahibinden ilgili belge talep edilebilir.
2
Fahri Trafik Müfettişlerinin Trafik Kural İhlali Tespit Tutanağı Düzenleyebileceği Kanun Maddeleri;

S.N

KANUN MADDESİ

FAHRİ TRAFİK MÜFETTİŞLERİNİN TRAFİK KURAL İHLALİ

TESPİT TUTANAĞI DÜZENLEYEBİLECEĞİ KANUN MADDELERİ

1

 46/2-b

Aksine bir işaret bulunmadıkça, şerit değiştirmeden önce gireceği şeritte, sürülen araçların emniyetle geçişini beklememek

2

46/2-c

Aksine bir işaret bulunmadıkça, trafiği aksatacak veya tehlikeye düşürecek şekilde şerit değiştirmek

3

46/2-d

Aksine bir işaret bulunmadıkça, gidişe ayrılan en soldaki şeridi sürekli olarak işgal etmek

4

46/2-e

Aksine bir işaret bulunmadıkça sürücülerin; iki veya daha fazla şeritli yollarda motosiklet, otomobil, kamyonet, panelvan, minibüs ve otobüs dışındaki

araçları kullanırken, geçme ve dönme dışında en sağ şeridi izlememeleri

5

46/2-f

Aksine bir işaret bulunmadıkça sürücülerin; trafik kazası, arıza halleri, acil yardım, kurtarma, kar mücadelesi, kaza incelemesi, genel güvenlik ve

asayişin sağlanması gibi durumlar dışında emniyet şeritlerini ve banketleri kullanmaları

6

46/2-g

Aksine bir işaret bulunmadıkça sürücülerin; trafiği aksatacak veya tehlikeye sokacak şekilde ardı ardına birden fazla şerit değiştirmeleri

7

46/2-h

Aksine bir işaret bulunmadıkça tek yönlü karayollarında araçların ters istikamette sürülmesi

8

47/1-b

Kırmızı ışık kuralına uymamak

9

47/1-c

Trafik işaret levhaları, cihazları ve yer işaretlemeleri ile belirtilen veya gösterilen hususlara uymamak

10

53/1-a

Sağa dönüş kurallarına riayet etmemek

11

53/1-b

Sola dönüş kurallarına riayet etmemek

12

53/1-c

Dönel kavşaklarda dönüş kurallarına riayet etmemek

13

53/1-d

Dönel kavşaklarda geriye dönüş kurallarına riayet etmemek

14

54/1-a

Öndeki aracı geçerken geçme kurallarına riayet etmemek

15

54/1-b

Geçmenin yasak olduğu yerlerde önündeki aracı geçmek

16

55/1-a

Geçilmek istenen araç sürücüsünün; duyulur veya görülür bir geçiş işareti alınca, trafiğin iki yönlü kullanıldığı karayollarında taşıt yolunun sağ

kenarından gitmemesi, dörtten fazla şeritli veya bölünmüş karayollarında bulunduğu şeridi izlememesi ve hızını artırması

17

55/1-c

Geçilmek istenen araç sürücüsünün; geçiş üstünlüğü bulunan bir aracın duyulur veya görülür işaretini alınca, bu aracın kolayca ilerlemesini sağlamak

için taşıt yolu üzerinde yer açmaması, gerektiğinde durmaması

18

55/2

54/1 maddede yazılı durumlar dışında, geçiş yapmak isteyenlere yol vermemek, geçilmekte iken bir başka aracı geçmeye veya sola dönmeye kalkışmak

19

56/1-a

Şerit izleme ve değiştirme kurallarına uymamak

20

56/1-b

İki yönlü trafiğin kullanıldığı taşıt yollarında karşı yönden gelen araçların geçişini zorlaştıran bir durum varsa; sürücülerin geçişi kolaylaştırmak

için aracını sağ kenara yanaştırmaması, gerektiğinde sağa yanaşıp durmaması, dağlık ve dik yokuşlu karayollarında karşılaşma halinde; çıkan

araç için geçiş güç veya mümkün değilse, güvenli geçişi sağlamak üzere, inen aracın, varsa önceden sığınma cebine girmemesi, sığınma cebi

yoksa sağ kenara yanaşıp durmaması, gerektiği hallerde geri gitmemesi

21

56/1-c

Önlerinde giden araçları yönetmelikte belirtilen güvenli ve yeterli bir mesafeden izlememek (Yakın takip)

22

56/1-e

Taşıt yolunun dar olduğu yerlerde aksini gösteren bir trafik işareti yoksa motorsuz araçları kullananların motorlu araçlara, otomobil, minibüs,

kamyonet, otobüs, kamyon, arazi taşıtı, lastik tekerlekli traktör, iş makinelerini kullananların, yazılış sırasına göre kendisinden öncekilere geçiş

kolaylığı sağlamamaları

23

57/1-a

Kavşaklara yaklaşırken kavşaktaki şartlara uyacak şekilde yavaşlamamak, geçiş hakkı olan araçlara ilk geçiş hakkını vermemek

24

57/1-b

Trafik kolluğu veya ışıklı trafik işaret cihazları veya trafik işaret levhası bulunmayan kavşaklarda;
1.Bütün sürücülerin geçiş üstünlüğüne sahip olan araçlara,

2.Bütün sürücülerin doğru geçmekte olan tramvaylara,

3.Doğru geçen tramvay hattı bulunan karayoluna çıkan sürücülerin bu yoldan gelen araçlara,

4. Bölünmüş yola çıkan sürücülerin bu yoldan geçen araçlara,

5. Tali yoldan ana yola çıkan sürücülerin ana yoldan gelen araçlara,

6. Dönel kavşağa gelen sürücülerin dönel kavşak içindeki araçlara,

7. Bir iz veya mülkten çıkan sürücülerin,

karayolundan gelen araçlara ilk geçiş hakkını vermemesi

25

57/1-c

Kavşak kollarının trafik yoğunluğu bakımından farklı oldukları işaretlerle belirlenmemiş kavşaklarda; motorsuz araç sürücülerinin motorlu

araçlara, motorlu araçlardan soldaki aracın, sağdan gelen araca geçiş hakkını vermemesi

26

57/1-d

Işıklı trafik işaretleri izin verse bile trafik akımı; kendisini kavşak içinde durmaya zorlayacak veya diğer doğrultudaki trafiğin geçişine engel

olacak hallerde kavşağa girmek

27

57/1-e

Kavşaklarda gereksiz olarak duraklamak, yavaşlamak, taşıttan inmek

28

57/1-f

Aksine bir işaret olmadıkça, bütün kavşaklarda araçların ray üzerinde hareket eden taşıtlara ilk geçiş hakkını vermemesi

29

58

İndirme-bindirme sırasında sürücülerin; aksine bir işaret bulunmadıkça araçlarını gidiş yönlerine göre yolun en sağ kenarında durdurmaması,

yolcularının iniş ve binişlerini sağ taraftan yaptırmaması

30

61/1-o

Taşıt yolu üzerinde engellilerin araçları için ayrılmış park yerlerinde park etmek

31

64/1-a/1

Yerleşim birimleri dışındaki karayollarında geceleri seyrederken, yeterince aydınlatılmamış tünellere girerken, benzeri yer ve hallerde

(karşılaşmalar ve öndeki aracı izleme halleri dışında) uzağı gösteren ışıkları yakmamak

32

64/1-a/2

Geceleri, yerleşim birimleri dışında ve içinde karayollarındaki karşılaşmalarda, bir aracı takip ederken, bir aracı geçerken yan yana

gelinceye kadar, gündüzleri ise görüşü azaltan sisli, yağışlı ve benzeri havalarda yakını gösteren ışıkların yakılmaması

33

64/1-b/1

Gece sis ışıklarını; sisli, karlı ve sağanak yağmurlu havalar dışında diğer farlarla birlikte yakmak

34

64/1-b/2

Dönüş ışıklarını geç anlamında kullanmak

35

64/1-b/3

Gece karşılaşmalarda ışıkları söndürmek

36

64/1-b/4

Öndeki aracı geçerken, uyarı için çok kısa süre dışında uzağı gösteren ışıkları yakmak

37

64/1-b/6

Sadece park lambaları ile seyretmek

38

66

  1. Motorlu bisiklet ve motosikletleri yayaların kullanmasına ayrılmış yerlerde sürmek,
  2. Motorlu bisiklet ve motosiklet ile diğer araçlar izlenirken, geçilirken, manevra

yapılırken; karayolunu kullananların hareketini zorlaştırıcı, tehlike doğurucu davranışlarda bulunmak,

3- İzin alınarak yapılan gösteriler dışında, motorlu bisiklet ve motosiklet üzerinde akrobatik hareketler yapmak,

  1. Motorlu bisiklet ve motosikleti başka bir araca bağlanarak, asılıp tutunarak sürmek,
  2. Motorlu bisikleti manevra dışında tek elle sürmek,
  3. Motosikleti devamlı iki elle sürmemek,

7-  Motorlu bisiklet ve motosikletlerde sürücü arkasında yeterli bir oturma yeri olmadıkça başka kişileri bindirmek,

  1. 8-  Motorlu bisiklet ve sepetsiz motosikletlerde sürücü arkasında yeterli oturma yeri olsa bile bir kişiden fazlasını taşımak,

39

67/1-a

Park yapmış taşıtlar arasından çıkarken, duraklarken veya park yaparken taşıt yolunun sağına veya soluna yanaşırken, sağa veya sola dönerken, karayolunu kullananlar için tehlike doğurabilecek ve bunların hareketlerini zorlaştıracak şekilde davranmak

40

67/1-b

Yönetmelikte belirtilen şartlar dışında geriye dönmek veya geriye gitmek, izin verilen hallerde bu manevraları yaparken karayolunu kullananlar için tehlike veya engel yaratmak

41

67/1-c

Dönüşlerde veya şerit değiştirmelerde niyetini dönüş işaret ışıkları veya kol işareti ile açıkça ve yeterli şekilde belirtmemek, işaretlere manevra süresince devam etmemek ve biter bitmez sona erdirmemek

42

67/1-d

Herhangi bir zorunluluk olmaksızın, karayollarında dönüş kuralları dışında bilerek ve isteyerek aracın el freninin çekilmesi suretiyle veya başka yöntemlerle aracın ani olarak yönünün değiştirilmesi veya kendi etrafında döndürülmesi

43

72

Ses, müzik, görüntü ve haberleşme cihazlarını kamunun rahat ve huzurunu bozacak şekilde kullanmak

44

73/a

Karayollarında kamunun rahat ve huzurunu bozacak veya kişilere zarar verecek şekilde; su, çamur ve benzerlerini sıçratmak, kişileri korkutmak/şaşırtmak, özel amaçlarla keyfi ya da kasıtlı davranışlarda bulunarak yaya veya araç trafiğinin seyir emniyetini ihlal etmek suretiyle tedbirsiz ve saygısız davranışlarda bulunarak araç sürmek

45

73/b

Araçlardan bir şey atmak veya dökmek

46

73/c

Sürücülerin, seyir halinde cep veya araç telefonu ya da benzer haberleşme cihazlarını ele alarak kullanması,

47

74/a

Görevli bir kişi veya ışıklı trafik işareti bulunmayan ancak trafik işareti veya levhalarıyla belirlenmiş kavşak giriş ve çıkışlarına yaklaşırken yavaşlamamak varsa buralardan geçen veya geçmek üzere bulunan yayalara durarak ilk geçiş hakkını vermemek

48

74/b

Görevli bir kişi veya ışıklı trafik işareti bulunmayan ancak trafik işareti veya levhalarıyla belirlenmiş yaya veya okul geçitlerine yaklaşırken yavaşlamamak, varsa buralardan geçen veya geçmek üzere bulunan yayalara durarak ilk geçiş hakkını vermemek

49

75

Okul taşıtlarının “DUR” işaretini yaktıklarında diğer araçların durmaması;

“DUR” işaretinin öğrencilerin binmeleri/inmeleri veya Yönetmelikte belirtilen haller dışında yakılması, okul taşıtlarının Karayolları Trafik Yönetmeliği ve Okul Servis Araçları Yönetmeliğinde belirtilen hususlara uymadan kullanılması

50

76/1-a

Demiryolu geçitlerinde, ışıklı veya sesli işaretin vereceği "DUR" talimatına uymamak, taşıt yolu üzerine indirilmiş veya indirilmekte olan tam veya yarım bariyerler varken geçide girmek

51

76/1-b

Işıklı işaret ve bariyerle donatılmamış demiryolu geçitlerini geçmeden önce, durmamak, herhangi bir demiryolu aracının yaklaşmadığına emin olmadan geçmek

52

77/1-b

Gözleri görmeyen ve yönetmelikte gösterilen özel işaret ve benzerlerini taşıyan kişilerin, taşıt yolu üzerinde bulunmaları halinde, sürücülerin yavaşlamamaları ve gerekiyorsa durmamaları ve yardımcı olmamaları

53

77/1-c

Bir yetkili veya görevli yönetimindeki yürüyüş kolları arasından geçmek

54

78/1-a

Bulundurulma zorunluluğu olan araçlarda emniyet kemeri/çocuk bağlama sistemi kullanmamak

55

78/1-b

Motosiklet ve motorlu bisikletlerde sürücülerin koruma başlığını ve gözlüğünü kullanmaması

 

NOT: 19 ANA MADDE 36 FIKRA

3
Yanlış veya haksız yere yazıldığını düşündüğüm bir trafik cezasına nasıl itiraz edebilirim?
​Yanlış ve haksız yere yazıldığı düşünülen bir trafik cezasına itiraz; o ilde bulunan Trafik Mahkemesi'ne, bunların bulunmadığı yerlerde ise Sulh Ceza Mahkemesi'ne yapılmaktadır.
4
Trafikte beni tehlikeye düşüren bir durumla karşılaştığımda ne yapabilirim?
​Trafikte tehlikeye düşürülen bir durumla karşılaşılması halinde, durumun en yakın trafik zabıtasına veya bulunmaması halinde Alo 155 Polis - 156 Jandarma Hattı'na bildirilmesi gerekir.
5
Yurt dışından almış olduğum araçla Türkiyeye gelebilir miyim?
​Yurt dışından getirilen yabancı ülke plakalı araçların ilgili Gümrük Müdürlüğü'nce verilen süre içerisinde ülkemizde kullanılabilmesi mümkündür.
6
Eski aracımın şuan kime ait olduğunu öğrenebilir miyim?
​
Araç sahiplerine ait kimlik bilgilerinin kişiye özel bilgi niteliğinde olması nedeniyle, bu konuda internet ortamından bilgi verilmemektedir. Araç üzerinde bir hak iddianız olması halinde, kanuni mercilere müracaat ederek bilgi edinebilirsiniz.
7
Bir aracın sahibini ve adresini nasıl öğrenebilirim?
​
Bu bilgilerin kişiye özel nitelikte olması nedeniyle, şahsa ait adres ve telefon bilgilerinin gizlilik koşulu altında tarafınıza verilmesi mümkün değildir. Araç üzerinde bir hak iddianız olması halinde, kanuni mercilere müracaat ederek hakkınızı aramanız uygun olacaktır.
8
Özel Plaka Ücretleri nasıl hesaplanıyor?
​
Ad ve/veya Soyad veya Ticari Unvan ihtiva eden Özel Plakalar, kayıt tescil tarihi itibariyle yıllık sürenin sona erdiği tarihte yürürlükte olan, memur maaş katsayısı x 100.000 KDV () şeklinde hesaplanmaktadır.
Kayıt tescil tarihi itibariyle yıllık süre sona erdikten sonra bir ay içinde plaka ücretini yatırmayanlar için Amme Alacakları Tahsili Hakkındaki Kanun hükümlerine göre aylık gecikme cezası uygulanmaktadır.      
9
Aracımın change olup olmadığını nasıl öğrenirim?
​
Bir aracın change olup olmadığının anlaşılabilmesi için, araç tescil belgesi üzerinde bulunan motor ve şase numaraları ile araç üzerinde bulunan motor ve şase numaralarının karşılaştırılması gerekmektedir. Araç üzerindeki motor ve şase numarası ile tescil belgesi üzerindeki numaraların bire bir aynı olması gerekmekle birlikte, araçtaki numaralarda kazıntı, silinti, tahrifat, kaynak izi vb. görünmesi halinde change olma ihtimali bulunduğundan, motor ve şase numaralarının teknik elemanlar (makine mühendisleri odası, karayolları muayene istasyonu) tarafından incelettirilmesi uygun olacaktır.
10
Sürücü belgeme ve aracıma uygulanan trafik cezalarına ilişkin bilgileri nasıl öğrenebilirim?
​
www.turkiye.gov.tr adresindeki “Sürücü Ceza Puanı” isimli ekrandan, sürücü belgesi ceza puanı bilgilerine ulaşılabilmektedir. Araç tescil plakasına uygulanıp tahsilatı yapılamayan ihbarlı trafik cezaları ise www.gib.gov.tr adresindeki “İnternet Vergi Dairesi” ekranından sorgulanabilmektedir.
11
Plakası bilinen bir aracın sahibinin kim olduğunu öğrenebilir miyim?
​
Araç sahipliğine dair bilgiler kişiye özel nitelikte olduğundan, herhangi bir mağduriyetinizi gidermek üzere bilgi teminine ihtiyaç duymanız halinde, adli makamlara (Mahkeme, Savcılık, İcra Müdürlükleri) müracaat etmeniz uygun olacağı gibi ayrıca www.turkiye.gov.tr adresindeki “Araç Sorgulama” isimli ekrandan, sahiplik bilgileri saklı kalmak kaydıyla araçların hak mahrumiyeti (rehin, haciz vb.) ve bazı tescil bilgilerine ulaşılabilmektedir.
12
Plakası bilinen aracın herhangi bir trafik kazasına karışıp karışmadığı hakkında nasıl bilgi edinebilirim?
​
Ölüm veya yaralanma ile oluşan trafik kaza bilgileri Emniyet Genel Müdürlüğümüzce kayıt altına alınmakta, yalnız maddi hasarla sonuçlanan kazalar konusunda ise her hangi bir kayıt tutulmamaktadır. Bu kapsamdaki bilgiler kişiye özel nitelikte olduğundan elektronik ortamda veya dilekçeli olarak bilgi temini mümkün değildir. Ancak aracı satın almak üzere trafik kazası durumunu tespit etmek istemeniz halinde, aracın teknik incelemesini yaptırmak suretiyle sonuca ulaşmanız uygun olacaktır.
Yalnız maddi hasarla sonuçlanan trafik kazaları konusunda bilgi temin edilip edilmeyeceği konusunda ise Sigorta Bilgi Merkezine( TRAMER) müracaat etmeniz uygun olacaktır.
13
Satın almak istediğim aracın hukuki bir problemi bulunup bulunmadığını nasıl öğrenebilirim?
​
Satın alınmak istenilen araç kayıtlarındaki hak mahrumiyeti bilgileri ile diğer satışa engel hukuki durumlar noter satışı sırasında noter vasıtasıyla öğrenilmektedir.
14
Ülkemizde meydana gelen trafik kazalarına ilişkin istatistikî bilgileri nasıl temin edebilirim?
​
Trafik kazalarına ilişkin istatistikî bilgiler www.trafik.gov.tr internet adresinden aylık bültenler halinde yayımlanmakta, daha detaylı bilgiler içeren Trafik İstatistik Yıllıkları ise Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı (TÜİK) ile koordineli olarak hazırlanarak hizmete sunulmakta olup, TÜİK’e müracaat edilmek suretiyle bu yayına ulaşılabilecektir.
Sözü edilen internet sayfası veya istatistik yıllıklarında yer almayıp, kişiye özel veya yer belirten nitelikteki bilgileri içermeyen istatistiki bilgiler (araç sahibinin kimlik bilgileri, sürücü belgesi ve sahibinin kimlik bilgileri, adres-telefon bilgileri, araç plakası, araç markası, sigorta bilgisi, yol numarası, cadde-sokak adı vb.); 4645 sayılı Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, Hek ve Hurda Durum ve İşlemleri ile Hizmet Satışına Dair Kanun kapsamında hizmete sunulmaktadır. Bu konuda www.trafik.gov.tr internet adresindeki “İstatistikler” bölümü altında yer alan “Hizmet Satışları” linkinden detaylı bilgi alınacaktır.
1 Nisan 2008 tarihinden itibaren meydana gelen maddi hasarlı trafik kazalarında tarafların kendi aralarında tutmuş oldukları tespit tutanaklarına ait bilgiler ise www.tramer.gov.tr. İnternet adresinden alınabilecektir.
15
Renkli Camlar ve Araç Camlarına Film Takılması Yasal mı?
​
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nca çıkartılan “Motorlu Araçlar ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliği” (MARTOY)
kapsamında yürürlüğe konulan gerek “Motorlu Araçlar ve Römorklarının Emniyet Camları ve Cam Malzemeleri ile İlgili
Tip Onayı Yönetmeliği (92/22/AT)” ve gerekse eşdeğeri olan “Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonunun
R43 sayılı Regülâsyonunda” tüm camların uyması gereken teknik şartlar belirtilmiştir.
             
R43 Regülâsyonunun 2.13.1 ve 2.18.2 maddelerindeki tariflerin kapsamında olmayan emniyet camının; ışık
geçirgenliği % 70’in altında ise muhtelif deney işleminden geçmesi ve buna Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’ndan
ulusal tip onayı alınması gerekmekte olup, tip onayı düzenlenen bu tür renkli camların “E” veya “e” işaretinin yanında
“V” sembolü ile gösterilmesi zarureti bulunmaktadır.
          
Bu itibarla, araçlarda bulunan renkli camların yukarıda belirtilen teknik mevzuata uygun olması gerekmektedir.
              
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Araçların teknik şartlara uygunluğu başlıklı 30 uncu maddesinde,
“Araçların, esasları yönetmelikte belirtilen şekilde ve tarzda teknik şartlara uygun durumda bulundurulması
zorunludur.” hükmü mevcuttur.
             
Ayrıca, Karayolları Trafik Yönetmeliği’nin 63 üncü maddesinin son fıkrasında da, “Taşıtların camlarının görüntüyü
değiştirecek seviyede renkli kullanımı veya camların üzerine renkli film tabakaları yapıştırılması yasaktır.”
denilmektedir.
             
Bu nedenle, araçlarında cam filmi taktığı tespit edilen sürücülere 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 30/1-b
maddesi hükmü gereğince 189,00 TL ( yukarıdaki ceza 2015 yılına aittir) idari para cezası uygulanır.
16
Araçlarda bulunan sis farları nasıl ve nerelerde kullanılmalıdır?
​
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Işıkların kullanılması başlığı altındaki 64 üncü maddesi;
 
-          (a) bendinin ikinci paragrafında; Geceleri, yerleşim birimleri dışında karayollarındaki karşılaşmalarda, bir aracı takip ederken, bir aracı geçerken yan yana gelinceye kadar ve yerleşim birimleri içinde, gündüzleri ise görüşü azaltan sisli, yağışlı ve benzeri havalarda yakını gösteren ışıkların yakılması zorunludur.
 
-          (b) bendinin birinci paragrafında: “Gece sis ışıklarının; sisli, karlı ve sağanak yağmurlu havalar dışında diğer farlarla birlikte yakılması yasaktır.”, 
 
  
Aynı Kanuna bağlı Yönetmeliğin Araçların Işıklandırılması başlığı altındaki 126 ncı maddesinde; “Karayollarında
trafiğe çıkan bütün araçların 1 ve 2 sayılı Cetvellerde ve Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkındaki Yönetmelikte
gösterildiği şekilde ışık donanımı bulundurmaları ve bunları geceleri veya sis, kar, şiddetli yağmur ve yeterli derecede
aydınlatılmamış tünel gibi görüşün yetersiz olduğu yer, zaman ve hallerde yakmaları mecburidir.
 
1 ve 2 sayılı Cetvellerde ve Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkındaki Yönetmelikte gösterilenler dışında, ışık ve
yansıtıcı bulundurulması ve kullanılması yasaktır.”  hükümleri mevcuttur.
    
Araçlarda kullanılan uzun ve kısa huzmeli farlarda istenen standart değerler, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
tarafından yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte belirlenmiştir.
 
Standartlar gereğince far içi aydınlatma elamanları olan ampul, reflektör ve lens bir bütün olup, herhangi birinin
değiştirilmesi halinde aydınlatma değerleri bozulmaktadır. Araçlarda daha güçlü ampuller kullanılması özellikle karşı
yönden gelen araç sürücülerini rahatsız ederek, tehlikeli durumların oluşmasına neden olmaktadır.
                
Araçlara sonradan takılan farların tip onayı alınmış ilk haliyle uyumlu olması, diğer bir deyişle farların üzerinde (E)
veya (e) işareti bulunması gerekmektedir. Araçlara sonradan takılan uygunsuz farlarla ilgili 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanunu’nun Işıkların kullanılması başlıklı 64/1b-5 maddesinde “Yönetmelikte belirlenecek esaslara aykırı
olarak ışık takılması ve kullanılması yasaktır.” hükmü mevcuttur.
17
Karayolları üzerinde araçların uymaları gereken hız sınırları nelerdir? kamyonet ve panelvan türü araçların yeni
​
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’na bağlı Karayolları Trafik Yönetmeliğinin “Tanımlar” kısmında yer alan :
 
Kamyonet: (Değişik:RG-21/3/2012-28240) Azami yüklü ağırlığı 3.500 kilogramı geçmeyen ve yük taşımak için imal
edilmiş motorlu taşıttır. Sürücü ve yanındaki oturma yerleri dışında başka oturma yeri de bulunabilen, sürücü bölümü
gövde ile birleşik kamyonetlere panelvan denir.
 
Aynı Yönetmeliğin Hız sınırları Başlıklı 100’üncü maddesinde:
MADDE 100 – (Değişik:RG-1/9/2010-27689)
Karayolları Trafik Kanununda ve bu Yönetmelikte yazılı kayıt ve şartlar dışında ve aksine bir işaret bulunmadıkça yol
durumlarına göre römorksuz araç cinsleri için saatteki asgari ve azami hız sınırları aşağıda gösterilmiştir.
 
        ARAÇ CİNSİ
         YERLEŞİM     YERİİÇİNDE
 
YERLEŞİM YERİ DIŞINDA
OTOYOLLARDA
ŞEHİRLERARASI ÇİFT YÖNLÜ KARAYOLLARINDA
       BÖLÜNMÜŞ YOLLARDA
        Otomobil (M1),  (M1G),
50
90
110
120
        Minibüs (M2),
50
80
90
100
       Otobüs (M2-M3),
50
80
90
100
        Kamyonet (N1), N1G)
50
80
85
95
       (Ek satır:RG-21/3/2012-28240) Panelvan (N1)
50
85
100
110
       Kamyon (N2-N3), Çekici (N2-N3)
50
80
85
90
        Motosiklet (L3)
50
80
90
100
        Motosiklet (L4, L5, L7)
50
70
80
80
        Motorlu bisiklet (L1, L2, L6) Motorsuz bisiklet
30
45
45
Giremez
        Lastik tekerlekli traktörler
20
30
40
Giremez
       Tehlikeli madde taşıyan araçlar (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa)
30
50
60
70
 
        Özel yük taşıma izin belgesi veya özel izin belgesi ile karayoluna çıkan araçlarda (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa)
30
50
50
60
        Arızalı bir aracı çeken araçlar
20
20
30
40
        İş makineleri
20
20
20
      Yolun yapım, bakım veya işletilmesinden sorumlu kuruluştan izin alınmadan giremez
 
Kilometredir.
18
Araçların tescil plakasına ceza yazılıp yazılamayacağı?
​
2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 116. maddesinde;
 
“Trafiği tehlikeye düşürecek, engel olacak şekilde veya yasaklanmış yerlerde park etmiş araçlara veya trafik kural ve
yasaklarına aykırı davranışları belirlenmiş bulunan, karayolları ağırlık kontrol mahallerinde işaret, ışık, ses veya
görevlilerin ikazına rağmen tartı sistemine girmeden seyrine devam eden ve sürücüsü tespit edilemeyen araçlara,
tescil plakalarına göre ceza veya suç tutanağı düzenlenir.”
 
Para cezasının ödenmesi gerektiği hallerde, trafik kaydında araç sahibi olarak görülen kişiye cezayı ödemesi için
posta yoluyla tebligat yapılır, bu şekilde tebliğ edilemeyen tutanaklar ilgili tahsil dairesinin ilân asmaya mahsus
yerinde liste halinde ilân edilir, ilân tarihini takip eden otuzuncu  gün tebligat yapılmış sayılır ve bu cezalar 114 ve
115’inci maddelerde belirtilen şekilde takip ve tahsil olunur.” Hükümleri yer almaktadır.
 
Ayrıca idarenin her türlü eylem ve işlemlerine karşı yargı yolu açıktır ilkesi çerçevesinde yanlış ve haksız yere
yazıldığı düşünülen trafik para cezalarına itiraz için 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 27. maddesi uyarınca, cezanın
tebliğ tarihinden itibaren (tebliğ edildiği gün dahil) 15 gün içerisinde yetkili Sulh Ceza Hakimliklerine itirazda
bulunmanız mümkündür.
 
19
Sürücülere ve araçların tescil plakasına düzenlenen trafik idari para cezası karar tutanağına yapılacak itirazın nereye yapılacağı hakkında bilgi.
5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 27. maddesi uyarınca, cezanın tebliğ tarihinden itibaren (tebliğ edildiği gün dahil)
15 gün içerisinde Trafik Mahkemelerine Trafik Mahkemelerinin bulunmadığı yerde ise yetkili Sulh Ceza Hakimliğine
itirazda bulunulmaktadır.
20
Kış Lastiği Kullanma zorunluluğu hangi aylardadır?
Her yılın 1 Aralık ile 1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği kullanma zorunluluğu getirilmiştir.
21
Tarım Araçları hangi saatler arasında trafiğe çıkabilir?
Günün kararmasından itibaren gün aydınlanıncaya kadar karayolunda trafiğe çıkarılamaz.
22
Otomobil, minibüs, otobüs, kamyonet, kamyon, çekici araçlarda bulunması gerekli Yedek malzeme ve takımlar nelerdir?
Kriko, Bijon anahtarı, dış ışık donanımı için bir adet ampül, pense tornavida, seyyar lamba veya el feneri, karlı ve
buzlu günler için bir çift patinaj zinciri, çekme halatı
 
23
Dijital Takografta ilk muayene süresi kaç yıldır?
​iki yıldır.
24
Video kameralı radar görüntülerinin nasıl izlenebileceği ve itiraz hakkında bilgi.
​
Hız ihlali yapan sürücülerinin, uygulanan cezai müeyyide itiraz edilmesi halinde, sürücü radar görevlisinin yanına
kesinlikle gönderilmez, radar görevlisi de çevirme ekibinin yanına çağrılmaz. Hız kayıtlarını görmek isteyen
sürücülere, 01/11/1984 tarihli ve 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun çerçevesinde yazılı
müracaatta bulunabilecekleri ve Kabahatler Kanunu’nun 27 nci maddesi doğrultusunda itiraz için sulh ceza
hâkimliğine başvuruda bulunabilecekleri belirtilir. Dilekçe ile müracaat edilmesi halinde, ihlale ilişkin fotoğraf /
fotoğraflar da gönderilir.
25
Ceza puanı uygulaması nasıl yapılmaktadır?
Ceza puanı uygulaması sürücünün işlemiş olduğu son suç tarihinden geriye doğru 1 yıl hesaplanarak yapılmaktadır. Bu puanlar silinmemekte bilgisayar kayıtlarında yer almaktadır.
  
26
M1 sınıfı nedir?
Yolcu taşımasında kullanılan ve sürücü dahil en fazla 9 oturma yeri olan motorlu araçtır
  
27
Türkiye'den almış olduğum araçla, yurtdışına çıkabilir miyim?
Türkiye'den alınmış bir araçla ilgili gümrük mevzuatı çerçevesinde yurt dışına çıkılabilmesi mümkündür.
28
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından verilen yetki belgelerini kimler almak zorundadır?
Taşımacılık, acentelik ve taşıma işleri komisyonculuğu ile nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği yapılabilmesi için
Bakanlıktan yetki belgesi alınması zorunludur.
29
Başka bir şahıs adına kayıtlı araç olup olmadığını öğrenebilir miyim?
Bu bilgilerin kişiye özel nitelikte olması nedeniyle, şahsa ait araç kaydı ile ilgili bilgilerinin gizlilik koşulu altında tarafınıza verilmesi mümkün değildir. Araç üzerinde bir hak iddianız olması halinde, kanuni mercilere müracaat ederek hakkınızı aramanız uygun olacaktır.
30
Sürücü ceza puanımı ve sürücü belgemin iptal işlemlerine ait bilgileri nasıl öğrenebilirim?
www.turkiye.gov.tr internet adresinden sürücü puanı 1ve iptal bilgisine sorgulama yaparak ulaşılabilmektedir. Ancak, bu konuda resmi belge istemeniz halinde ise kişiye özel bilgiler içerecek olması sebebiyle belgeyi aldığınız veya ikamet ettiğiniz trafik tescil kuruluşuna bizzat giderek dilekçe ile müracaat etmeniz gerekmektedir.
31
Şehiriçi Taşımacılıkta Kış Lastiği Kullanma Zorunluluğu var mı?
İlgili Valiliklerce belirlenir.
32
Kış Lastiği kullanma zorunluluğu bulunan araçlar hangisidir?
Şehirlerarası yük ve yolcu taşıyan araçların kış lastiği kullanma zorunluluğu bulunmaktadır.
33
Trafik kazası sonrasında düzenlenen kaza tespit tutanağı ile ilgili itirazın nereye yapılacağı hakkında bilgi.
Trafik suçlarına ilişkin davalara, 2918 Sayılı Karayolları Trafik  Kanunu’nun 112’nci maddesindeki hükümler
çerçevesinde trafik mahkemelerinde, bunların bulunmadığı yerlerde yetkili bulunan Sulh Ceza Hakimlikleri yetkilidir.
34
Yurtdışında/Ülkemizde kullanılmak üzere, herhangi bir trafik kazasına karışıp karışmadığımı ve trafik suçlarıma ait bilgiler?
Trafik kaza ve ceza durumunu gösterir resmi belge talepleri, Emniyet Genel Müdürlüğümüze ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemelerin Satış, Hibe, Hek ve Hurda Durum ve İşlemleri ile Hizmet Satışına dair 4645 sayılı kanun gereğince, hizmet satışı kapsamında düzenlenerek talep sahiplerine verilebilmektedir.
Söz konusu belgeyi almak üzere;
Emniyet Genel Müdürlüğü A.Ayrancı/ANKARA binasının beşinci katında bulunan Başkanlığımıza kendiniz, birinci dereceden yakınınız veya vekalet verdiğiniz herhangi bir şahıs bizzat müracaat edebileceği gibi,
www.trafik.gov.tr internet adresimizdeki “İstatistikler” bölümü altında yer alan “Hizmet Satışları” linkinden ulaşılacak dilekçe ve protokolün doldurularak, protokolde belirtilen hususlar yerine getirilmek kaydıyla posta yoluyla da müracaat yapılabilmektedir.
35
Plakası bilinen aracın özellikleri ve her hangi bir hak mahrumiyeti bulunmadığına ilişkin bilgileri nasıl öğrenebilirim?
www.turkiye.gov.tr adresindeki “Araç Sorgulama” isimli ekrandan, araçların sahiplik bilgileri saklı kalmak kaydıyla, tescil, hak mahrumiyeti (rehin, haciz vb.) ve çalıntı bilgilerine ulaşılabilmektedir.
36
Ülkemizde tescilli araçlara ilişkin bazı istatistiki bilgileri nasıl öğrenebilirim?
Genel Müdürlüğümüz ile Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı (TÜİK) arasında 15.04.2004 tarihinde imzalanan protokol gereğince, koordineli şekilde hazırlanan tescilli araçlara ilişkin istatistiki bilgiler TÜİK tarafından yayınlanmaktadır. TÜİK’e ait www.tuik.gov.tr internet adresinden aylık araç tescil haber bültenleri temin edilebilecek olup, bültende yer almayan detaydaki araç istatistikleri konusunda “TÜİK’e müracaat edilmesi gerekmektedir.
37
Trafikte Geçiş Üstünlüğüne Sahip Araçlar Hangileridir?
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 71 inci ve Karayolları Trafik Yönetmeliği’nin 141 inci maddesinde geçiş
üstünlüğüne sahip araçlar ve bu hakkın hangi hallerde ve ne şekilde kullanılacağı açıkça belirtilmiştir. Ayrıca
17.04.2015 tarihli ve 29329 sayılı resmi gazetede yayımlanan Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 141’inci maddesinde
yapılan değişiklik ile:
 
“a) Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar;
 
1) Yaralı veya acil hastaların taşınması ve bunlara ilk ve acil yardımın yapılması için kullanılan ambulans ve özel amaçlı taşıtlarla, yaralı ve acil hasta taşıyan diğer araçlar,
2) Organ ve doku nakil araçları,
3) İtfaiye araçları ile benzeri acil müdahale araçları,
4) Sanık veya suçluları takip eden veya genel güvenlik ve asayiş için olay yerine giden zabıta araçları,
5) Trafik güvenliğini koruma veya trafik kazasına el koyma amacıyla olay veya kaza yerine giden trafik hizmetlerine ait araçlar,
6) Yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruluşa ait kar ve buz mücadelesi araçları ile acil müdahale gerektiren çalışmalarda görevli araçlar,
7) Afet ve acil durum hâllerinde afet ve acil durum hizmetlerinde görevli bulunan araçlar,
8) Hizmetin devamı süresince koruma araçları ile korunan araçlar,”
    
Görev halinde iken geçiş üstünlüğü hakkına sahip olduğu, ancak bu hakkın halkın can ve mal güvenliğini tehlikeye
sokmamak, ışıklı ve sesli uyarı işaretlerini bir arada vermek şartı ile kullanılabileceği, bu araçların görev hali dışında
geçiş üstünlüğü işaret ve hakkını kullanamayacakları hüküm altına alınmıştır.
38
Araçların Modifiyeli Olarak Kullanılması Yasak Mı?
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun “Araçların teknik şartlara uygunluğu” başlığı altındaki 30’uncu maddesinde;
           
“Araçların, esasları yönetmelikte belirtilen şekilde ve tarzda teknik şartlara uygun durumda bulundurulması
zorunludur.
 
a)    Servis freni, lastikleri, dış ışık donanımından yakını ve uzağı gösteren ışıklar ile park, fren ve dönüş ışıkları noksan, bozuk veya teknik şartlara aykırı olan araçları kullanan sürücüler 88,00 TL. para cezası,
 
b)    Diğer eksiklik ve bozuklukları bulunan araçlarla, görüşü engelleyecek veya bir kaza halinde içindekiler için tehlikeli olabilecek süs aksesuar eşya ve çıkıntıları olan araçları kullananlarla, karayolunu kullananlar için tehlike yaratacak şekilde olan veya görüşü engelleyecek ve çevredekileri rahatsız edecek derecede duman veya gürültü çıkaran araçları kullanan sürücüler 189,00 TL. para cezası, ile cezalandırılırlar.
 
Bu maddenin (a) bendinde belirtilen eksiklik ve bozuklukları bulunan araçlar, teknik şartlara uygun duruma
getirilinceye kadar trafik zabıtasınca trafikten men edilebilir. (b) bendindeki şartlara uymayan ve uyumsuzluğu trafik
emniyetini tehlikeye düşürmeyecek nitelikte olan araçların şartlara uygun duruma getirilmesi ihtar olunur. İhtarda
verilen süre için teknik şartlara uygun duruma getirilmediğinin tespiti halinde araç trafik zabıtasınca trafikten men
edilir.” hükmü mevcuttur.  (Para miktarları 2015 yılına aittir)
39
Alkollü araç kullanmaktan dolayı geçici süre alınan sürücü belgesi ile ilgili bilgi
Alkollü araç kullanmaktan dolayı geçici süre alınan sürücü belgesini süre bitiminde almak için yapılacak işlemler ile geçici süre alındığı süre içerisinde araç kullanılması durumunda ne gibi işlem yapıldığı hakkında bilgi?
 
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun “Alkollü içki, uyuşturucu veya keyif verici maddelerin etkisi altında araç
sürme yasağı” başlıklı 48’ inci maddesinde;
Uyuşturucu veya uyarıcı maddeleri almış olan sürücüler ile alkollü olan sürücülerin karayolunda araç sürmeleri
yasaktır.
 
Uyuşturucu veya uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını tespit amacıyla, kollukça
teknik cihazlar kullanılır.
 
Yapılan tespit sonucunda, 0.50 promilin üzerinde alkollü olarak araç kullandığı tespit edilen sürücüler hakkında, fiili
bir suç oluştursa bile, 800 Türk Lirası idari para cezası verilir ve sürücü belgesi altı ay süreyle geri alınır. Hususi
otomobil dışındaki araçları alkollü olarak kullanan sürücüler bakımından promil alt sınırı 0.21 olarak uygulanır. Alkollü
olarak araç kullanma nedeniyle sürücü belgesi geri alınan kişiye, son ihlalin gerçekleştiği tarihten itibaren geriye
doğru beş yıl içinde; ikinci defasında 1.003 Türk Lirası idari para cezası verilir ve sürücü belgeleri iki yıl süreyle, üç
veya üçten fazlasında ise, 1.609 Türk Lirası idari para cezası verilir ve sürücü belgeleri her seferinde beşer yıl süreyle
geri alınır. Sürücü belgelerinin herhangi bir nedenle geçici olarak geri alınmış olması hâlinde belirtilen süreler, geçici
alma süresinin bitiminde başlar.
 
Alkollü olarak araç kullanması nedeniyle son ihlalin gerçekleştiği tarihten itibaren geriye doğru beş yıl içinde sürücü
belgeleri ikinci defa geri alınan sürücüler Sağlık Bakanlığınca, usul ve esasları İçişleri, Millî Eğitim ve Sağlık
bakanlıklarınca çıkarılacak yönetmelikte gösterilen sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine; üç veya üçten fazla geri
alınan sürücüler ise psiko-teknik değerlendirmeye ve psikiyatri uzmanının muayenesine tabi tutulurlar.
 
Yapılan tespit sonucunda 1,00 promilin üzerinde alkollü olduğu tespit edilen ve 2918 sayılı Kanunun 48 inci
maddesine göre işlem yapılan sürücüler, haklarında ayrıca 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 179 uncu maddesinin
üçüncü fıkrası hükümlerine göre adli işlem yapılmak üzere mahalli zabıtaya teslim edilir.
 
1,00 promilin altında alkollü olmasına rağmen, alkolün etkisiyle emniyetli bir şekilde araç sevk ve idare edemeyecek
durumda olduğu tutanakla tespit edilen sürücü, hakkında ayrıca 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 179 uncu
maddesinin üçüncü fıkrası hükümlerine göre adli işlem yapılmak üzere mahalli zabıtaya teslim edilir. Hükümleri yer
almaktadır.
 
Sürücü belgelerinin geçici geri alma işlemleri bu Kanun’un 6’ncı maddesinde sayılan görevliler tarafından yapılır.
Bu madde hükümlerine göre geri alınan sürücü belgesinin iade edilebilmesi için; ilgili kişi hakkında trafik kurallarına
aykırılık dolayısıyla bu Kanun hükümlerine göre verilmiş olan idari para cezalarının tamamının tahsil edilmiş olması;
uyuşturucu veya uyarıcı madde alması nedeniyle sürücü belgesi geri alınanların ayrıca sürücü olmasında sakınca
bulunmadığına dair resmi sağlık kurumlarından alınmış sağlık kurulu raporunun ibraz edilmesi şarttır. .”
 
Ayrıca, bu süre zarfında araç sürücülerin araç kullanması yasaktır. Araç kullandığı tespit edilmesi halinde ise aynı
Kanun’un “Sürücü belgesi alma zorunluluğu” başlıklı 36’ncı maddesinde;
 
“Motorlu araçların, sürücü belgesi sahibi olmayan kişiler tarafından karayollarında sürülmesi ve sürülmesine izin
verilmesi yasaktır.
 
Araçlar, Yönetmelikte sınıfları belirtilen sürücü belgelerine sahip sürücüler ile çok taraflı anlaşmalara göre sürücü
belgesi bulunan veya geçerli uluslararası sürücü belgesi olan kişilerce sürülebilir.
 
Buna göre;
a) Sürücü belgesi olmayanların,
b)Mahkemelerce veya Cumhuriyet savcılıklarınca ya da bu Kanunda belirtilen yetkililerce sürücü belgesi geçici olarak
ya da tedbiren geri alınanların,
c) Sürücü belgesi iptal edilenlerin,
 
araç kullanarak trafiğe çıktıklarının tespiti hâlinde, bu kişilere 1.609 Türk Lirası idari para cezası verilir. Ayrıca, aracın
sürücü belgesiz kişilerce sürülmesine izin veren araç sahibine de tescil plakası üzerinden aynı miktarda idari para
cezası verilir.” Hükümleri yer almaktadır.  
40
Ticari Amaçla Yük Ve Yolcu Taşımacılığı Yapan Araçlarda Hangi Yetki Belgesi Bulunması Gerekmektedir ?
Karayolları Taşıma Yönetmeliğinin 5’inci maddesinde; “Bu Yönetmelik kapsamına giren taşımacılık, acentelik, taşıma
işleri komisyonculuğu, taşıma işleri organizatörlüğü, nakliyat ambarı işletmeciliği, kargo işletmeciliği, lojistik
işletmeciliği, dağıtım işletmeciliği, terminal işletmeciliği ve benzeri faaliyetlerde bulunacak gerçek ve tüzel kişilerin
yapacakları faaliyetlere uygun olan yetki belgesini/belgelerini Bakanlıktan almaları zorunludur.” hükmü ile birlikte,
Karayolları Taşıma Yönetmeliğinin 6’ncı maddesinde ise; Yetki belgesi türleri; A,B,C,D,F,G,H,K,L,M,N,P,R ve T olarak
sınıflandırılmıştır.
 
Karayolları Taşıma Yönetmeliğinin Şoförlerde aranacak nitelik ve şartlar başlıklı 36’ncı maddesinin (b) fıkrasında
“İlgili mevzuatın öngördüğü (SRC) mesleki yeterlilik belgesine sahip olmaları şarttır.” hükmü bulunmaktadır.
 
Ayrıca Yetki Belgesi türleri ve SRC belgesi hakkında ayrıntılı bilgi öğrenmek için Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı’ndan bilgi alabilirsiniz.
Daha fazla göster
 
 

BAŞKANLIĞIMIZ

  • Mevzuatlar
  • İstatistikler
  • Yayınlar
  • Bilgilendirme
    • Trafik Güvenliği
    • Fahri Trafik Müfettişliği (FTM)
    • Trafik ve Çocuk
  • Sıkça Sorulan Sorular

İŞLEMLER

  • Ceza ve Otopark Sorgulama
  • KGYS Görüntüleri
  • EDS Noktaları
  • Bilgi Edinme

GÜNCEL

  • Haberler
  • Duyurular
  • Kamu Spotları
    • Televizyon Spotları
    • Radyo Spotları
  • Afişler
  • Bülten ve Broşürler
  • Kampanya Faaliyetleri
    • Yol Ver Hayata
    • Yaya Öncelikli Trafik Kampanyası
    • Emniyet Kemeri Kullanımı
    • Bu Yolda Hep Birlikteyiz
  • Yarışmalar
  • Slogan ve Özlü Sözler
  • Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi

ETPA Meeting

  • Welcome
  • About
  • Meeting Report
  • Photos
  • Registration, Flight, Accomodation and Venue
  • Participants
  • Programme
    • Opening Ceremony
    • Detailed Program
    • Panelists
    • Plenaries
    • Panel Discussion Topics
    • Group Discussion Topics
    • Side Events
  • Organisation
    • Organisers
    • Organization Commitee
  • Media

İLETİŞİM

  • BAŞKANLIĞIMIZ
    • Mevzuatlar
    • İstatistikler
    • Yayınlar
    • Bilgilendirme
      • Trafik Güvenliği
      • Fahri Trafik Müfettişliği (FTM)
      • Trafik ve Çocuk
    • Sıkça Sorulan Sorular
  • İŞLEMLER
    • Ceza ve Otopark Sorgulama
    • KGYS Görüntüleri
    • EDS Noktaları
    • Bilgi Edinme
  • GÜNCEL
    • Haberler
    • Duyurular
    • Kamu Spotları
      • Televizyon Spotları
      • Radyo Spotları
    • Afişler
    • Bülten ve Broşürler
    • Kampanya Faaliyetleri
      • Yol Ver Hayata
      • Yaya Öncelikli Trafik Kampanyası
      • Emniyet Kemeri Kullanımı
      • Bu Yolda Hep Birlikteyiz
    • Yarışmalar
    • Slogan ve Özlü Sözler
    • Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi
  • ETPA Meeting
    • Welcome
    • About
    • Meeting Report
    • Photos
    • Registration, Flight, Accomodation and Venue
    • Participants
    • Programme
      • Opening Ceremony
      • Detailed Program
      • Panelists
      • Plenaries
      • Panel Discussion Topics
      • Group Discussion Topics
      • Side Events
    • Organisation
      • Organisers
      • Organization Commitee
    • Media
  • İLETİŞİM

© 2025 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Başkanlığı

 
Sizlere daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerezlere yer veriyoruz 🍪 Çerez politikamız hakkında bilgi edinmek için tıklayınız